Lekcje opracowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej wprowadzają uczniów w tematy związane z jakością powietrza i niską emisją, wykorzystując metodę eksperymentu i obserwacji. 

Scenariusz składa się z trzech działów – w podziale na przedmioty: chemia, biologia, wiedza o społeczeństwie. Propozycje zajęć są dedykowane dla starszych klas szkoły podstawowej i dla szkoły ponadgimnazjalnej.

Pobierz scenariusz zajęć

Podczas gdy modele spalinowe generują hałas i zanieczyszczają powietrze, ich zwierzęce odpowiedniki pozwalają osiągnąć ten sam cel - dodatkowo urozmaicając miejski krajobraz. Na wykorzystywanie zwierząt do przystrzygania okolicznych trawników decydują się zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne. Potencjał przechodzenia na naturalne rozwiązania w dbaniu o miejską zieleń dostrzegły nawet wielkie koncerny technologiczne, oferując swoim użytkownikom aplikacje do zamawiania strzyżenia za pośrednictwem… kóz.

O zmniejszaniu się liczebności zapylających rośliny owadów mówi się często w kontekście rolnictwa i obszarów wiejskich. Nie oznacza to, że miasta nie mają tu swojej roli do odegrania. Specjalne budki zaczęły w ostatnich latach pojawiać się na ulicach polskich miast i na dachach budynków - to efekt działań, realizowanych w ramach budżetów partycypacyjnych albo inicjatyw dużych firm.

Miasta idące z duchem czasu to te, w których przybywa przede wszystkim zielonych terenów. Jeśli są dobrze zaplanowane, pozwalają poprawić jakość powietrza, lepiej gospodarować wodą oraz sprzyjają dobremu samopoczuciu mieszkańców. Kompleksowe projektowanie zieleni to długotrwały proces, którego efekty (np. w przypadku nasadzeń drzew) mogą być odczuwane dopiero po wielu latach, dlatego bardzo ważne jest uwzględnienie w nim przyszłych wyzwań i problemów.

20 tysięcy mieszkańców północy kraju - Flandrii - pomogło w badaniach stanu zanieczyszczenia powietrza. Badanie to pomogło w analizie skali problemu podwyższonych poziomów dwutlenku azotu (NO2), wskazując na ich silną, punktową koncentrację, zróżnicowaną nawet w obrębie tej samej ulicy.

Partner projektu w Polsce
Centrum UNEP/GRID-Warszawa

ProgramGLOBE
Dofinansowanie
Erasmus+
Partnerzy wspierający
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Janusza Korczaka w Tarnobrzegu

II Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Łowiczu

V Liceum Ogólnokształcące im. Ruy Barbosy w Warszawie