W projekcie Urban Science – Integrated Learning for Smart Cities wspieramy nauczycieli oraz edukatorów, którzy:

  • chcą w swojej pracy z młodzieżą wprowadzać elementy edukacji na rzecz zrównoważonych miast;
  • szukają sposobów na powiązanie miejskiej edukacji i wymogów podstawy programowej;
  • są otwarci na realizację zajęć poza salą szkolną, korzystając z potencjału miasta jako "żywego laboratorium", w którym młodzi odkrywają, jak nauka może pomóc w tworzeniu zdrowszych i bardziej zrównoważonych miejsc do życia;
  • są chętni do eksplorowania potencjału metody badawczej jako narzędzia edukacyjnego, które pomaga w kompleksowy sposób kształcić kompetencje młodego człowieka

poprzez dostęp do różnorakich zasobów, możliwość wsparcia eksperckiego oraz budowanie społeczności nauczycieli zaangażowanych w edukację miejską.

 

cityTematyczne moduły edukacyjne

To zestawy materiałów edukacyjnych do wykorzystania na zajęciach z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Tematyka każdego modułu odnosi się do jednego lub kilku z kluczowych dla miast wyzwań w obszarze zrównoważonego rozwoju np. czyste powietrze, dostęp do wody, sprawny system transportowy,produkcja/dystrybucja żywności, itp. Jednocześnie jest powiązana z wybranymi zagadnieniami zawartymi w podstawie programowej ww. przedmiotów. Tym samym moduły pokazują, jak wybrane zagadnienia z programu nauczania można przekazywać w odniesieniu do lokalnego środowiska miejskiego. Wszystkie moduły oparte są o metodologię IBSE (nauczanie przez odkrywanie), zawierają komponent zajęć terenowych i bezpośredniej pracy młodzieży w przestrzeni miejskiej (obserwacje, badania) oraz stawiają na kreatywne podejście do poszukiwania rozwiązań dla lokalnych wyzwań.

Dzięki pracy z modułami młodzież odkrywa, w jaki sposób treści przekazywane w szkole podczas zajęć z przedmiotów ścisłych i przyrodniczych wiążą się z ich życiem codziennym oraz jak nauka może nam pomagać w budowaniu lepszej przyszłości naszych miast. 

Pracujemy nad poszczególnymi modułami edukacyjnymi. Chcesz pomóc w rozwijaniu materiałów? Możesz przetestować wybrany moduł(y) podczas zajęć ze swoimi uczniami? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

W projekcie zaplanowano przygotowanie ok. 10 modułów tematycznych, obejmujących różnorodną tematykę. Poniższa lista modułów jest dynamiczna i będzie modyfikowana wraz z rozwijanem kolejnych materiałów.

Moduły gotowe do komentowania oraz testowania z młodzieżą:

  • "Głęboki oddech miasta. Czy w naszym mieście można głęboko odetchnąć świeżym powietrzu?" | wyzwanie dla miast: zapewnienie mieszkańcom dobrej jakości powietrza (zdrowego miejsca do życia)

Zajęcia wprowadzają uczestników w interdyscyplinarne zagadnienie, jakim jest jakość powietrza, zapraszając młodzież do zwrócenia uwagi na otaczającą ich rzeczywistość – antysmogowe działania władz lokalnych, kwestie związane z transportem, terenami zieleni, itp. Uczestnicy wcielając się w rolę ekspertów, planują i prowadzą obserwacje stopnia zanieczyszczenia powietrza w różnych częściach miasta, tworząc "oddechową mapę" swojego miasta. Pracują również nad innowacyjnymi sposobami na walkę ze złą jakością powietrza w swoim otoczeniu.

  • "Życie w cieniu. Jaki wpływ na nasze zdrowie ma promieniowanie UV?" | wyzwanie dla miast: zapewnienie mieszkańcom zdrowego miejsca do życia (ochrona przed wpływem szkodliwych czynników, m.in. nadmiernej eskpozycji na promieniowanie UV)

W okolicy szkoły ma powstać nowa kawiarnia z miejscem odpoczynku na świeżym powietrzu. Młodzież dysktując o wyborze odpowiedniej lokalizacji, poznaje czynniki środowiskowe wpływające na nasze zdrowie, m.in. promieniowanie słoneczne. Dzięki wykorzystaniu koralików UV bada wpływ promieniowania na organizm człowieka, a podczas "wyścigu o informacje" pogłębia swoją wiedzę na temat zjawisk fizycznych związanych ze światłem. Nauczyciele, którzy zdecydują się na testowanie tego modułu, otrzymają zestaw koralików UV.

  • "Wysychające miasto. Gdzie ukrywa się woda w mieście?" | wyzwanie dla miast: zrównoważona gospodarka zasobami wodnymi (radzenie sobie z suszą w mieście, zapewnienie dostaw wody pitnej, ochrona przestrzeni miasta przed podtopieniami i powodziami)

Wody w mieście zawsze jest niewystarczająco - albo cierpimy z powodu jej niedoborów, albo próbujemy ochronić się przed skutkami niekontrolowanych podtopień lub wręcz powodzi. Młodzież wcielając się w wodnych historyków, sprawdza, jak powstanie ich miasta zmieniło naturalny obieg wody w przyrodzie. Analizując wypowiedzi ekspertów dowiaduje się, czym jest zrównoważone zarządzanie wodą w mieście. Obserwacje pokrycia terenu wokół szkoły, pomagają odkryć, w jaki sposób tereny zieleni i odpowiednie zagospodarowanie terenu może wpływać pozytywnie na zasoby wodne. Młodzież rozbudza także swoją kreatywność, starając się przewidzieć "wodną przyszłość" miasta oraz zaprojektować "błękitną szkołę". 

W opracowaniu:

  • "Miasto-ogród. Czy możemy uprawiać własne jedzenie?" | wyzwanie dla miast: odpowiedzialna dystrybucja żywności, niemarnowanie jedzenia, ochrona różnorodności biologicznej miasta, zmniejszenie zużycia paliw kopalnych
  • "Bioniczne schronienia. Jak natura pomaga nam budować społecznie sprawiedliwe miasta?" | wyzwanie dla miast: zapewnienie mieszkańcom miejsc do życia, które będą ich chronić przed ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi.

 

architecture and cityPoradnik edukacji na rzecz zrównoważonych miast

Pracujemy nad poradnikiem, zawierającym wskazówki dotyczące organizacji oraz prowadzenia zajęć z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, wspierających edukację na rzecz zrównoważonych miast. W publikacji podjęto próbę opisania założeń do kształcenia młodzieży zgodnie z nurtem urban science. Poradnik pomaga lepiej zrozumieć sposób, w jaki opracowano moduły tematyczne. Zawiera informacje o organizacji kształcenia zgodnie z metodologią IBSE (model 4- i 5-etapowy), a także odniesienie do kompetencji (matematyczno-przyrodniczych oraz w zakresie zrównoważonego rozwoju) rozwijanych podczas tego typu zajęć. Zawiera wskazówki dla nauczycieli i edukatorów, którzy chcą tworzyć własne zasoby (narzędzia do planowania zajęć i/lub tworzenia materiałów edukacyjnych oraz weryfikacja postępów uczniów), a także teoretyczne podstawy edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju miast.

W założeniu, treść dokumentu będzie podlegała ciągłym zmianom i ewolucji w toku projektu (podczas pracy nad modułami tematycznymi). Zapraszamy do kontaktu nauczycieli, chcących zapoznać się z wersją roboczą dokumentu i wnieść swoje uwagi. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

websiteBaza Wiedzy

Dostępna na stronie projektu w zakładce Baza Wiedzy. Gromadzimy w niej informacje na temat publikacji, projektów, wydarzeń i dobrych praktyk dotyczących edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju miast. To doskonałe źródło inspiracji dla tych, którzy pragną więcej – dla szukających pomysłów na niecodzienną tematykę zajęć ze swoimi uczniami.

Partner projektu w Polsce
Centrum UNEP/GRID-Warszawa

ProgramGLOBE
Dofinansowanie
Erasmus+
Partnerzy wspierający
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Janusza Korczaka w Tarnobrzegu

II Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Łowiczu

V Liceum Ogólnokształcące im. Ruy Barbosy w Warszawie